Bismillahirrahmanirrahim... Dan Salam Ziarah Pada Semua


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Selasa, 18 Mei 2010

BABAK SETERUSNYA...



"DAN JANGANLAH KAMU (MERASA) LEMAH,DAN JANGAN (PULA) BERSEDIH HATI, SEBAB KAMU PALING TINGGI (DERAJATNYA),JIKA KAMU ORANG BERIMAN"

(SURAH ALI 'IMRAN:139)

Babak 1~

"Nakal lah kamu nie..cuba duduk diam-diam,mak nak berbual dengan tok kau ni..gesel-gesel manja nie..nak tido yea..?"

~Adik cuma nak mak..memang nak manja dengan mak,nak ajak tido..sedih lah..tok asyik datang rumah jea..potong jalan tol...

Babak 2~
"Mak dah tak ada....."

~Adik cuma nampak van jenazah saja masa tu..adik belum mengerti apa yang dah berlaku...abah keluar dari van jenazah terus peluk adik dengan Kak Nur..Abah dengan akak nangis-nangis..adik hairan dalam pelukkan abah...adik pun turut menangis...

Babak 3~
"Kak Ros..nape mak mati..."
"Hrmm..mak sakit..."
"Ooo..."
"Dah la jom akak mandikan ngko.."

~Masa tu Kak Ros saja yang ada..kak ros cantik..baik..tapi tegas dan kadang-kadang garang..adik selalu nangis masa Kak Ros ajar buat kerja sekolah..adik susah nak faham..kadang-kadang rasa macam benci jea kat dia...

Babak 3~

"Makk...adik rindu kat mak..."

~Dah malam..semua orang dah tido..adik nangis dalam bantal peluk adik..sapa pun tak tahu...

Babak 4~

"Abah dah mula kerja besok..kakak semua sekolah..abang kerja..besok pagi-pagi bangun awal..abah hantar adik kat rumah tok yea..balik kerja abah datang la jemput.."

~"Hrmm..tok garang la..sedih tol..lemah la camni..k lah adik ikut jea.." Masa tu adik cakap dalam hati..sapa pun tak tahu..

Babak 5~
"Adik..bangun....tok dah sediakan makanan..pergi mandi dulu..lepas tu makan tau.."

~Tok baik rupanya..kadang-kadang adik ikut tok pergi beli nasi lemak..bedak sejuk kat muka adik,serupa macam kat muka tok..tok cantik..tapi adik nampak lawak..tok la yang letakkan..hehe...

Babak 6~

"Akak..bila mak baru nak datang kak.."
"Hishh..ngko nie..nanti datang la.."

~Masa tu dekat rumah adik ramai sangat orang..adik baru bangun tido..dah brapa kali akak kejut,bila jaga jea terus tanya pasal mak baru...

Babak 7~
"O.k..tido balik yea..."

~Bau wangi sangat-sanagt..masa tu time subuh..adik rasa ada orang dekat dengan adik dan kakak..adik terjaga..siapa yea..?wanginya dia...adik suka bau wangi tu...

Babak 8~

"Mak baru best ke..?Mak tiri garang tau..nanti dia pukul.."

~Terngiang-ngiang ditelinga nie..ada orang hasut..ingat adik bodoh ke?adik kuat tau..

Babak 9~

"Mak jom tido.."
"O.k jom mak teman kan.."

~Sedar masa tu..mak temankan adik tido jea..pastu mak bangun solat Asar dan wat kerja rumah..apa-apa pun terima kasih mak..dan terima kasih abah sebab bagi mak baru..
Mak nie baiklah..diorang tu yang jahat..kakak2 semua rapat dengan mak..adik faham abah tak nak susahkan sapa2..terutamanya tok,dan abah faham..kami tagihkan kasih sayang seorang ibu.. Terima kasih jugak kat tok sebab selama nie sudi jaga adik yang nakal niee...

Babak 10~

"Hishh..dah besar tak kan nak susu mak lagii.."

~Hehe..adik memang suka manja dengan mak,gurau..tapi nakal masa kecil-kecil dulu hanya Allah saja yang tahu...

Babak seterunya..

Babak 11~
"Ngko nampak sekolah tu..ngko patut duduk dekat sekolah tu jea..."
"Hishh...ngko nie..adik baik laa..."

~Masa tu adik nakal sangat-sangat sampai kak Nur kata duduk jea dekat sekolah budak-budak jahat,tapi Kak Ros sokong adik..hehe..sayang Kak Ros...

Babak 12~
"Nie apa benda nie..."
"Bedak laa..."

~Ada bedak ketiak dalam penutup coklat,adik simpan dalam tu..nak buang sayang..abah syak dadah..yealah serbuk bedak tu ketul2 macam dadah..hehe..apa la abah nie..tapii...adik sedih abah syak adik macam tu...

Babak 13~
"Abang Mat tengok nie.. duit saya banyak nih.."
"Alah..asyik-asyik tulis terima kasih jea..adoii..."

~Adik sedar keseronokkan masa tu memang tak terkawal

Babak 14~


"Hah?? mana hang dapat mainan tu...?"
"Alah kawan bagi pinjam..."
"Betol ka..?

~Masa tu Kak Nur sedang menyiasat perbuatan sulit adik..


Babak 15~
"Duduk sini kejap..patut la duit dalam tabung banyak habissss...curi yea..nak kena rotan.. kecik2 dah pandai mencuri,ingat kakak kau yang ambil..."

~Adik selamat..kena marah-marah jea tapi kemarahan abah memang mengegarkan dunia,adik tak buat dah..adik curi duit,beli kerta tikam..kalau ada nombor dapat mainan..banyak duit abah habis kat situ..minta maaf abah..:-(

Babak 16~

"Adik pergi main bola ke, mandi parit nih... habis basah kuyup satu badan..."

~Masa tu..adik main bola tengah hujan..adik nakal sangat-sangat masa tu..kat sekolah selalu gadoh,kena buli..belajar..kadang-kadang malas,tapi tak pernah ponteng sekolah..

Babak 17~
"Adik blajar macammana nie..banyak yang merah nie...cikgu ajar faham ke tak..?"

~Adik selalu nangis bila tunjuk buku rekod adik kat abah,adik kurang pandai...dunia adik asyik kena marah jea...sejak dari tu adik lebih suka wat hal sendiri..menyendiri..dan suka luahkan rasa hati dalam diari adik...adik tahu adik nakal..tapi adik tak jahat...

Babak 18~
"Adik..blajar betol2 jangan main2,nanti besar bukan ada sapa nak tolong adik lagi..adik sendiri yang akan tolong diri sendiri...dah habis sekolah nanti nak buat apa buat la..abah beri kebebasan,yang penting mulai sekarang blajar dulu..masa depan tu.."

~Inilah ayat-ayat abah yang adik ingat sampai sekarang..adik rasa lega selepas abah cakap macam tu...

Babak 19~

"Dapat SPM macam nie..nak minta sambung blajar kat mana?boleh lepas ke..?

~Adik berserah pada tuhan masa tu..lama gak adik tunggu nak sambung blajar tapi...tak dapat...


Babak 20~

"Sabar la..jangan sedih dan stress macam nie..insyaallah usaha..nanti dapat la sambung blajar mana2 tu...abah faham...

~Terharu adik...abah masih bersabar dengan kekurangan adik..Terima Kasih abah..

Babak 11~
"Dah ada kemahiran nie..bagus la..ambil dulu pengalaman kerja.."
"Kalau nak kahwin kena ada kerja tetap dulu baru leh kawin.."

~Alamak mak dengan abah cakap macam tu pulak...adoii...

Babak 12~

"Nak kemana..?"
"Join kawan-kawan buat program.."
"Hah??join benda apa pulak,jangan cari ajaran sesat pulak.."

~Pesan abah..cari kawan-kawan yang baik2,jangan cari yang tak senonoh...nanti ditakuti kita pun akan jadi macam diorang jugak...

Babak 13~

"Nah ambil borang nie.. isi.."

~Alhamdulillah adik dapat sambung belajar...


Babak 14~

"Weii..nape termenung...?"
"Aku rindu la dengan Dia.."
"Sapa Dia tu..awek ngko ekk...hehe..?""Tak lah..Dia banyak beri ketenangan pada aku..."
"Sapa broo..bek cakap dengan aku.."
"Allah...."
"Loh ngko nie..selama nie ngko tak solat ke..ako tengok ngko baik jea,leh panggil ustaz dah tau..?"
"Solat..aku rindukan perjuangan aku dengan sahabat-sahabat aku...macam dulu.."
"Nanti cuti..balik la jumpa diorang bro..ngko nie dah la..jom g surau.."

~Adik rindukan ketenangan..tanpa ketenangan tu rasa perit jea nak menghadapi liku-liku kehidupan nie..

Babak 15~
"Abah...nah duit blanja.."
"Ada duit tak nie.."
"Ada..kalau tak ada nanti adik minta kat abah.."

~Kalau tak cakap macam nie..mesti abah akan beri wang tu semula...Adik tak minta dah wang tu..tu wang blanja abah tiap-tiap bulan..:-)

Babak 16~

"Nak ke mana tu..?"
"Jumpa kawan jap.."
"Usrahh...???"
"A'aa...lama tak pergi.."
"Pergi baik-baik..."

~Kalau kita tak nak ubah hidup kita..siapa lagi nak ubahkan..kalau bukan diri kita sendiri..kita pergi ke jalan yang baik,maka baiklah kita..jika tidak..terpesonglah kita..ingat lagi pesan abah cari kawan yang boleh bawa manfaat pada kita,jangan lupa solat,doa...dan fahami ayat suci Al-Quran.. Terima kasiah mak dan abah selama ini yang banyak mendoakan adik...



"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan,niscaya diberi petunjuk oleh Tuhan kerana keimanannya"
(Surah Yunus:9)

3 ulasan:

dya adriza berkata...

Sedih.. dya tau serba sedikit kisah ini.. kalau ada masalah, share dengan dya k..

Achu Rafy berkata...

Insyaallah Dya.:-) Thank so much..:-)

ellis suriyani berkata...

ehem...ellis baru pas makan..kenyang giler...