Bismillahirrahmanirrahim... Dan Salam Ziarah Pada Semua


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Jumaat, 26 November 2010

Melatih Diri Menahan Nafsu Dan Syawat.


Apa yang saya kongsi di dalam entry hari ini merupakan secebis daripada tulisan da didalam buku bertajuk Penenang Jiwa terjemahan daripada kitab Mukashah Al-Qulub oleh Imam Al-Ghazali yang saya rasakan berbaloi untuk dikongsikan bersama. InsyaAllah.
Bahawa sesungguhnya, Allah SWT telah berfirman:
“Hendaklah tiap-tiap orang memerhatikan apa yang diusahakan untuk esok (Hari Kiamat)” (Al-Hasyr:18)
Ketahuilah wahai manusia! Sesungguhnya nafsu yang memerintahkan kejahatan itu lebih memusuhimu daripada iblis. Syaitan hanyalah memperalatkan nafsu syahwat untuk menguasaimu. Janganlah engkau tertipu oleh nafsumu degan segala angan-angan dan kepalsuan. Watak nafsu ialah berasa aman, suka berlengah-lengah, bersuka-suka dan malas. Setiap rayuannya adalah batil dan palsu belaka. Jika engkau rela menuruti rayuannya, hancurlah engkau. Jika engkau lambat memperhitungkan tentu akan tenggelam. Jika engkau lemah melawannya, lalu mengikuti keinginannya, tentulah dia melemparmu ke Neraka. Nafsu tidak pernah menuju kepada kebaikan. Ia sumber bencana. Dialah markas Iblis serta tempat segala keburukan yang hanya diketahui Allah. Sesungguhnya Allah mengetahui segala engkau perbuat, baik mahupun jahat.
Jika seorang hamba mahu merenungi umurnya yang telah lanjut untuk mencari akhirat, maka renungan itu dapat mencuci hati. Seperti disebutkan oleh Rasulullah SAW:
“Berfikir sesaat lebih baik daripada beribadah setahun”
Demikian dalam tafsir Abul-Laits. Maka sesungguhnya bagi orang berakal segera bertaubat atas dosa yang telah lalu dan memikirkan akan bekal mencapai keselamatan di akhirat.Dia memutuskan angan-angan keduniaan, segera bertaubat, mengingati Allah, meninggalkan laranganNya, sabar menahan nafsu dan tidak memperturutkan keinginan syahwat. Ingat! Nafsu adalah berhala. Barangsiapa menuruti nafsu bererti menyembah berhala. Orang yang menyembah Allah, dialah yang mampu menahan nafsunya.
Telah berkata Nabi Sulaiman bin Daud a.s:
“Sesungguhnya mengekang nafsu itu lebih sulit daripada membuka sebuah kota sendirian”
Yahya bin Muaz Ar Razi berkata,
” Perangilah nafsumu dengan taat dan riadah (latihan rohani). Riadah adalah mengurangi tidur, mengurangkan makan mahupun bercakap, menahan kepedihan daripada makhluk. Sedikit tidur akan mensucikan kehendak, sedikit berkata akan selamat daripada bencana. Dan menahan pedih dapat meghantarkan ke puncak. Bahkan sedikit makan dapat menundukkan syahwat. Sesungguhnya banyak makan dapat mengeraskan hati dan menghilangkan cahayanya. Dan cahaya hikmah adalah lapar.Serta kenyang akan dapat menjauhkan seseorang daripada Allah.
*Subhanallah. Maha suci Allah. Di manakah dan bagaimanakah kita sekarang? Semoga kita dapat membezakan di antara kehendak dengan keperluan, semoga kita dapat bersederhana di dalam semua perkara. Sesungguhnya Allah amat membeci sifat yang berlebih-lebihan.
Semoga Allah mengampunkan semua dosa kita, dosa ibubapa kita, dosa suami/isteri kita, dosa zuriat kita, kaum keluarga, guru-guru, sahabat-sahabat dan orang-orang pernah berbuat baik kepada kita. InsyaAllah.

2 ulasan:

dya adriza berkata...

Sayang.. terima kasih T.T

Achu Rafy berkata...

Sama2..yayang... T.T